Při průjezdu okolo benzinky směrem k Obchodnímu domu (současnému) si lze všimnout odhalených kovových roštů pod asfaltovou vrstvou nejvíce odhalenou za autobusovou zastávkou Hurdisovy domy . Mělo se jednat o nezničitelnou silnici ale po 88 letech už se některé kovové pláty uvolnily a lze vidět jejich sílu ( cca. 4cm). V současnosti vystupují dva vzory, vlnitý a šestiúhelníkový.
Je zde otázka: Kolik vzorů je ještě pod asfaltem ukryto? Možná tuto otázku zodpoví archivní bádání 🙂
Co se psalo v novinách a odborných publikacích ?
Novinový článek:
Na silně frekventovaném úseku silnice od řeky Dřevnice kolem brány pomocných závodů v Baťově až k Obchodnímu domu, bude podniknuta v nejbližší době výstavba železné vozovky. Tato železná vozovka, s níž byly nedávno konány zkoušky v Německu skládá se ze železných roštů, které se vyplní asfaltovou směsí. Vozovka je téměř nezničitelná.
Jiný zdroj uvádí:
V srpnu 1934 rozhodlo vedení firmy o vybudování pokusné vozovky podle vzoru Německa. Silně frekventovaný úsek silnice od tehdejšího mostu přes Dřevnice okolo původního vjezdu do závodů k starému obchodnímu domu měl dostat “ železnou vozovku“. Asfaltová směs byla zpevněna železnými rošty položenými na podkladní vrstvu. Bylo použito několik typů roštů. Byly instalovány ve 17. – 20. 1934. Takto postavená silnice měla být téměř nezničitelná. Úsek byl vybudován, ale pro velké náklady se tímto způsobem dále nestavělo. Když byly v roce 1935 asfaltovány vozovky v areálu na Baťově, nebyly rošty nikde použity.
Zdroje:
Novinový článek Zlín, rok vydání 1934, ročník: 4 č.32 , vydáno: 13.8.1934
MZABpZ, fond Baťa, XV-stavební oddělení, i.č.177
Zlín – sd č.8,23.2.1934
Poděkování P.K a AŽB